Clustering for dummies

Moderators: statman, Analyst Techy, andris, Fierce, GerineL, Smash

waguna
Posts: 2
Joined: Wed Sep 23, 2015 8:29 am

Clustering for dummies

Postby waguna » Wed Sep 23, 2015 9:33 am

Hey all,

my company have asked me to do a market segmentation using spss statistics 23 on windows 7 enterprise.
The good thing is that now I know [due to my incredible searching skills, like using google]: the best way is clustering. Or something clusterish. [i'm not sure]
The bad thing is at the university they only taught me how to use ANOVA and crosstabs and cronbach's alpha and etc. But nothing about this. [sorry for the ryhme, just watched 8 mile - sorry again]
Our data is quite enormous [at least for me], it contains 27603 items. I created 13 categories, so like within price income we have 1$-2$; 3$-4$, 5$-6$ and so on, with staff as well.
Our goal is to separate these companies into subsegments [we already have 2 groups for our companies - large and medium] but they asked me if I see any new patterns.

Thanks in advance for your time and effort,
Norbert
statman
Administrator
Posts: 2700
Joined: Tue Jun 12, 2007 12:08 pm
Location: Florida, USA

Re: Clustering for dummies

Postby statman » Wed Sep 23, 2015 12:32 pm

Check the Help & Case studies in SPSS, they tend to be pretty good
waguna
Posts: 2
Joined: Wed Sep 23, 2015 8:29 am

Re: Clustering for dummies

Postby waguna » Wed Oct 07, 2015 6:31 am

Thank you [this is the first program actually where the help function actually helps]
Jose Moreira
Posts: 4
Joined: Mon Oct 12, 2015 8:56 pm

Re: Clustering for dummies

Postby Jose Moreira » Mon Oct 12, 2015 9:34 pm

Hi to you I´m doing a survey too, about organizational culture. Can anyone help me please?

So my doubt is the folllowing:

- How i do to aggregate the variables? See below:

Factor 1 - Orientação para a inovação
Item
SER_INOV No meu departamento somos encorajados a identificar novas formas de realizar
SER_FUT No meu departamento desenvolvem-se planos para o futuro
DES_COL São proporcionados desafios interessantes aos colaboradores
GES_INOV A gestão procura activamente novas ideias
OPTI_FUT Sou optimista sobre o futuro do meu departamento
IDEI_REC Os colaboradores são recompensados quando desenvolvem novas ideias
EXP_INOV A experimentação e a inovação são encorajadas
SER_COMU O meu departamento comunica bem com as outras equipas da organização
PREF_NOV Existe uma clara preferência por novos desafios

Factor 2 – Planeamento e Flexibilidade
Item
CON_ACTV Conhecemos bem a “concorrência” e o que eles fazem
CON_PFPF Conhecemos a nossa “concorrência”, os seus pontos fortes e fraquezas
PENS_PRZ Pensa-se nos problemas com muita antecedência
OBJ_LNGP Existem objectivos claros de longo prazo e os colaboradores estão empenhados nestes
ADAP_MUD Adaptamo-nos facilmente às mudanças do mercado / da conjuntura
PROC_RES Os procedimentos são mais importantes do que os resultados
IMP_PROJ Os projectos são sempre implementados na data planeada
COL_MISS Todos os colaboradores compreendem a missão
AJUS_REQ Os colaboradores consideram fácil o ajustamento a novos requisitos
COL_MUD Os colaboradores reconhecem a importância da mudança

Factor 3 - Orientação para a melhoria contínua

Item
SER_ENVL No meu departamento todos estão envolvidos na melhoria contínua
EMP_EXC Existe empenhamento pela excelência do serviço ao cliente
MELH_PRI A melhoria contínua é uma prioridade
PREF_MEL Existe a preferência pela melhoria contínua
QUAL_VOL A qualidade de serviço é mais importante do que o seu volume

My idea is adapt for a master´s thesis the aggregation of variables and put them on a category for example:

Factor 2- Planeamento e flexibildade, include the variables

CON_ACTV Conhecemos bem a “concorrência” e o que eles fazem
CON_PFPF Conhecemos a nossa “concorrência”, os seus pontos fortes e fraquezas
PENS_PRZ Pensa-se nos problemas com muita antecedência
OBJ_LNGP Existem objectivos claros de longo prazo e os colaboradores estão empenhados nestes
ADAP_MUD Adaptamo-nos facilmente às mudanças do mercado / da conjuntura
PROC_RES Os procedimentos são mais importantes do que os resultados
IMP_PROJ Os projectos são sempre implementados na data planeada
COL_MISS Todos os colaboradores compreendem a missão
AJUS_REQ Os colaboradores consideram fácil o ajustamento a novos requisitos
COL_MUD Os colaboradores reconhecem a importância da mudança

And how I create a single table to each factor of variables.

See the attachements


I would like to help me.

I expect your news.

Best regards

José Moreira
Questionrio_da_Cultura_Organizacional ALTERADO.sav
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron